Helpt CBD bij spierherstel?

oor de ontwikkeling van sterkere spieren is spierpijn onontbeerlijk. En het belang van krachtige spieren valt niet te ontkennen. Ze zijn namelijk onmisbaar om ons op de been en mobiel te houden. Soms verdwijnt de pijn echter niet zo snel als zou moeten en dit leidt tot ongemak. Lees door en ontdek hoe CBD de ontstekingsreactie vermindert en herstel bevordert.

Voor de ontwikkeling van sterkere spieren is spierpijn onontbeerlijk. En het belang van krachtige spieren valt niet te ontkennen. Ze zijn namelijk onmisbaar om ons op de been en mobiel te houden. Soms verdwijnt de pijn echter niet zo snel als zou moeten en dit leidt tot ongemak. Lees door en ontdek hoe CBD de ontstekingsreactie vermindert en herstel bevordert.

Het belang van een goede lichamelijke conditie
Je spieren spelen een belangrijke rol bij alle lichamelijke activiteiten. Dit geldt onder meer voor hardlopen, powerliften en naar je werk fietsen in plaats van autorijden. Het is daarom noodzakelijk dat je spieren in de best mogelijke conditie zijn. Sterkere spieren herstellen niet alleen sneller, maar maken je ook minder vatbaar voor blessures. En uiteindelijk ondersteunt dit je bij het vlotter behalen van je fitnessdoelen.

Spierpijn is onvermijdelijk, ongeacht welke sport je beoefent. Maak je geen zorgen; in de meeste gevallen betekent dit niet dat je overdrijft of dat je zwakke spieren hebt. De standaard oplossingen voor spierpijn zijn een eiwitrijk dieet, behandelingen met hitte of ijs (een lekker lang bad is een persoonlijke favoriet) en voldoende rust. Voor de meeste mensen is de combinatie hiervan genoeg om spierherstel te bevorderen na het sporten.

Heb je lang in bad gelegen en is de spierpijn nog steeds problematisch? Dan bestaan er gelukkig nog andere opties. Voordat we deze bespreken, loont het de moeite eerst te ontdekken wat er in je lijf gebeurt als je spierpijn hebt.

Spierpijn hoort bij sterker worden
Het proces van sport is de belichaming van het gezegde: “Dat wat me niet doodt, maakt me sterker”. Als je hardloopt, gewichtheft of zelfs al stretcht, komen er kleine scheuren in je spiervezels. Deze scheurtjes repareren zichzelf, waarmee je spieren groter en sterker worden. Ontstekingen maken onderdeel uit van dit herstelproces. Dit klinkt misschien vreemd, maar ontstekingen zijn een goede zaak, tenzij het chronisch wordt.

Je net gerepareerde spieren zijn beter uitgerust dan eerst en je komt zo steeds dichter bij je fitnessdoelen. Soms treedt de spierpijn echter later op. Dit leidt soms tot een kwaal die bekendstaat als verlate spierpijn of een spierkater. De spierpijn komt soms pas 48 uur na het sporten op. Ook gaan we af en toe net een stapje te ver en wordt een lichte spierpijn een milde, aanhoudende pijn. Als je ooit teveel squats gedaan hebt in de sportschool, komt dat gevoel vast bekend voor, vooral bij het opstaan.

Spierpijn is dus onvermijdelijk. Dit betekent echter niet dat je hoeft te wachten tot het over is om weer te sporten. Eerder hebben we al genoemd hoe je lichamelijk herstel stimuleert. Maar de “andere opties” hebben we nog niet besproken. Een eiwitrijk dieet en stretches zijn standaard remedies. Maar onze kennis over CBD neemt steeds meer toe en deze verbinding lijkt ook een kandidaat om spierpijn te verlichten.

CBD voor herstel
Uit onderzoek uit 2012 blijkt dat cannabinoïden “chronische ontstekingen en neuropathische pijn aanzienlijk onderdrukken”. Dit omdat ze zich richten op specifieke receptoren. Hoewel een rattenmodel is gebruikt, is het een bemoedigende indicatie van de mogelijkheden van CBD. In hetzelfde jaar, heeft een andere review ook op de therapeutische potentie van cannabidiol gewezen. De onderzoekers denken dat CBD invloed heeft op ontstekingen die verder gaat dan een typische antioxiderende werking. Dit door de impact ervan op intracellulaire signalering.

De sleutel tot herstel na inspanning is het bevorderen van een afname van de ontstekingsreactie. Door de ontsteking rondom de spieren te verminderen, nemen de pijn en zwelling af. Hier komt CBD goed van pas. De effectiviteit ervan vinden we in de manier waarop het ons endocannabinoïdesysteem ondersteunt en activeert. Onderzoekers geloven dat dit systeem van cruciaal belang is bij het reguleren van ontstekingen. In 2014 hebben wetenschappers na een evaluatie van het endocannabinoïdesysteem geconcludeerd: “Het wordt steeds vaker erkend dat het uitgebreide ECS is verweven met de processen die betrokken zijn bij ontstekingen.”

De weg naar herstel heeft vele haltes
De effecten van CBD op ontstekingen zijn veelzijdig. Zo ondersteunt het de productie van endocannabinoïden en reguleert het de activatie van specifieke receptoren. Op die manier helpt het ons endocannabinoïdesysteem, dat weer een regulerende rol speelt bij ons immuunsysteem en daarmee ook de ontstekingsreactie beïnvloedt. Als je buitengewoon beurs bent van zelfs lichte ontspanning, profiteer je wellicht van deze invloed op het ECS.

Pijn is essentieel en verzekert dat spieren beter uitgerust zijn om alledaagse bewegings- en mobiliteitsproblemen te behappen. Gezonde, actieve en soepele spieren zijn noodzakelijk; of je nu gewichten wilt heffen in de sportschool of gewoon comfortabel in en uit bed wilt stappen. Gaat het herstel langzaam of heb je lang last van pijn en andere klachten? Dan biedt CBD soms extra ondersteuning, in ieder geval volgens de voorlopige resultaten van hierboven.

Zoals altijd is balans de sleutel voor een gezonde en actieve levensstijl. Zowel wat betreft het endocannabinoïdesysteem, je dieet als je trainingen. Het is noodzakelijk te weten wanneer je door zou moeten zetten of even rust moet nemen. Ontdek zelf wat voor jou werkt. En onthoud dat, terwijl we steeds meer leren over CBD, de cannabinoïde soms net dat steuntje in de rug biedt voor sneller spierherstel.