Hoe kan CBD de sportprestaties ten goede komen?

Regelmatig bewegen, doet niet alleen wonderen voor je lichamelijke gezondheid, maar ook voor je mentale. Lees door en ontdek het belang van regelmatige lichamelijke activiteiten en hoe CBD een actieve levensstijl ondersteunt.

Regelmatig bewegen, doet niet alleen wonderen voor je lichamelijke gezondheid, maar ook voor je mentale. Lees door en ontdek het belang van regelmatige lichamelijke activiteiten en hoe CBD een actieve levensstijl ondersteunt.

Een actieve levensstijl doet wonderen voor je gezondheid
Lang geleden bestond er een algemene misvatting dat rust de beste manier was om te herstellen van milde blessures en je lichaam in vorm te houden. Deze opvatting is inmiddels ontkracht. Er is een nieuwe aanpak, een die opereert onder de noemer “beweging is medicijn”. Kamp je met een slechte rug, gespannen spieren of een algemeen gebrek aan energie? Het antwoord op veel van deze problemen vind je in regelmatige en consistente beweging.

Gelukkig betekent dit niet dat je elk weekend een marathon moet lopen. Je hoeft je ook niet te wagen aan de insanity challenge na een lange werkdag. Het betekent wel dat je een half uur lang genoeg moet bewegen om je hartslag te verhogen. Probeer dit elke dag te doen. De voordelen variëren van een afname in het risico op een hartaanval tot een beter gewicht, lagere cholesterolwaarden in het bloed en net zulke essentiële verbeteringen in energie en stemming.

Je hoeft niet intens te bewegen om voordeel te behalen
Nu weet je dat beweging alles is wat je nodig hebt om lichaam en geest in vorm te houden. De gedachte klinkt nu waarschijnlijk minder intimiderend. Door het aanpassen van je dagelijkse activiteiten, kun je genoeg bewegen om je hartslag te verhogen en je lichaam in optimale conditie te houden. Laat je hond wat langer uit (hij is je dankbaar), speel een middag met de kleinkinderen (die vinden het ook geweldig) of neem de trap in plaats van de lift naar je werkplek (daar wen je wel aan).

Een regelmatige sport of hobby is ook een goede manier om bewegen leuk te maken. Zo kun je een doel stellen voor jezelf. Je profiteert van de dagelijkse lichamelijke activiteit. Daarnaast geeft het voldoening om je doelen te behalen, wat wonderen doet voor je zelfvertrouwen en eigenwaarde.

Voor wat betreft sporten, ongeacht het niveau, zijn er bepaalde factoren die invloed hebben op de prestaties. De sleutel om gemotiveerd te blijven en uiteindelijk je doelen te bereiken, draait om rekening te houden met deze factoren en de invloed op je fitnessroutine.



Je sportprestaties meten

Allereerst hebben neuromusculaire factoren een aanzienlijke invloed. Simpel gezegd, betekent dit dat je niet in staat bent een kilometer te rennen als je niet de spieren, cardiovasculaire prestaties, uithoudingsvermogen en flexibiliteit bezit. Om deze factor te overkomen, moet je je einddoel opbreken in kleinere stappen. Focus op het ontbrekende element en combineer dit met regelmatige training en een gezond dieet.

Een ander element is onze mentale controle en psychologische factoren. Onder deze paraplu vallen zelfmotivatie, doorzettingsvermogen en focus. Regelmatig bewegen, helpt al deze cruciale elementen versterken. Een van de meest kritieke aspecten van sporten, is consistentie. Dit betekent dat je nog steeds een lange wandeling maakt met je hond, ook als het regent. Gedisciplineerd blijven, vereist een aanzienlijke hoeveelheid mentale controle. Maar de beloning van het behalen van de gestelde doelen wordt al snel het belangrijkste aandachtspunt.

Je hebt nauwelijks invloed op milieufactoren, maar ze zijn wel belangrijk. Een drijfnatte voetbaltraining of onverwachte hittegolf tijdens het hardlopen, vallen beiden onder milieufactoren. Meestal voegen ze een nieuwe dimensie toe aan je training, die dan net even wat zwaarder wordt. Als je je prestaties wilt verbeteren, train je met opzet onder deze omstandigheden. Zo help je je lichamelijke en mentale conditie verbeteren. Ook als je beweging beschouwt als een dagelijkse, ongedwongen activiteit, is het belangrijk door te zetten als het weer niet meezit. Het behalen van je mijlpaal is de lichamelijke en mentale inzet waard.

Tot slot komen we op coaching en externe steun. De motivatie vinden om hard te lopen, gaat veel gemakkelijker als je een partner, vriend of coach hebt die je net dat duwtje in de rug geeft. Bewegen moet leuk zijn. Als dat betekent dat je de laatste familieroddels bespreekt terwijl je powerwalkt met je nicht, dan zullen wij niet oordelen.

De relatie tussen CBD en de sportprestaties
Heb je alle bovenstaande factoren getackeld en vind je het nog steeds lastig je persoonlijke doelen te behalen? Mogelijk kan CBD helpen. Het effect van CBD en cannabinoïden in het algemeen op ontsteking is goed gedocumenteerd. Ontsteking is een noodzakelijke reactie. Het ondersteunt het lichaam bij het herstel en de ontwikkeling van sterkere spieren. Veel mensen weten wel dat snel lichamelijk herstel het halve werk is als het gaat om regelmatig bewegen. Interessant genoeg heeft het Wereldantidopingagentschap (WADA) CBD recentelijk verwijderd van de lijst met verboden stoffen. Dit betekent dat Olympische atleten de cannabinoïde kunnen gebruiken als aanvulling op hun atletische regime voor en na hun training. Ook als je niet tot de beste discuswerpers ter wereld behoort, kun je CBD op dezelfde manier gebruiken.

In meerdere preklinische studies zijn de anxiolytische effecten van CBD aangetoond. Onderzoekers beschouwen het nu als een mogelijke toekomstige behandeling voor angststoornissen, waaronder de sociale angststoornis. Deze aandoeningen zijn vernietigend als het gaat om zelfmotivatie en het uitvoeren van lichamelijke activiteiten. De onderzoekers concluderen: “het bestaande preklinische bewijs ondersteunt CBD als behandeling voor gegeneraliseerde angststoornissen.”

CBD levert geen onmiddellijke boost in de afstand die je kunt hardlopen. Het verbetert ook niet hoeveel gewicht je kunt tillen of hoe flexibel je bent met yoga. Het ondersteunt mogelijk wel de natuurlijke homeostase van je lichaam. Wellicht houdt het ook je psychologische systemen in optimale conditie. In combinatie met een doelgerichte aanpak van de factoren die je prestaties beïnvloeden, geniet je wellicht van meer motivatie. Daarnaast ondersteun je je lichaam bij het herstel. We weten reeds dat bewegen medicijn is. Met een beetje steun van CBD, kun je je doelen bereiken en lol hebben terwijl je actief aan de slag gaat.